11 سپتامبر 2021

آلیاژ ورشو نوعی آلیاژ بر پایه مس است که حدود 65 درصد مس و 18 درصد نیکل و 17 درصد روی در ساخت آن استفاده می شود در برخی موارد مقادیر ناچیزی سرب، قلع و منگنز به اندازه 1 الی 2 درصد به آلیاژ ورشو اضافه می شود تا به هنگام کار با آن، خواص بهتری از خود نشان دهد.

با وجودی که آلیاژ ورشو در منابع مختلف تحت عنوان نیکل نقره ای نیز شناخته می شود؛ اما در ترکیب آن هیچ نقره ای استفاده نشده و این نام صرفاً به علت جلای نقره ای حاصل از آلیاژ ورشو می باشد.

آلیاژ ورشو برای اولین بار 2000 سال پیش توسط چینی ها از ذوب کردن سنگ معدن مس – نیکل ساخته شد که تحت عنوان پکتونگ به معنای مس سفید از آن یاد شده است.پس از آن، با اضافه کردن سنگ معدن روی، خواص این محصول بهبود یافت و توسط هندی ها به اروپا وارد شد.در اروپا تا سال 1914 این محصول مرکب از سه فلز مس، نیکل و روی به عنوان نقره آلمانی شناخته می شد.

تا اینکه پس از تأسیس کارخانه آبکاری در بیرمنگام انگلیس، نقره آلمانی به عنوان پایه ای برای آبکاری نقره بسیار مناسب تشخیص داده شد.

خواص ورشو

آلیاژ ورشو بسیاری از خواص مشابه برنج و برنز را دارد که به میزان نیکل موجود در آن رنگ آلیاژ ورشو تغییر می کند و به این صورت که هر چه محتوای نیکل بیشتر باشد، رنگ به سفید نقره ای نزدیکتر است و با کمتر شدن محتوای نیکل رنگ آن به سمت زرد نزدیک شده و رنگی شبیه آلیاژ برنج از خود نشان می دهد.

به عبارت دیگر، وجود مقادیر بیشتر نیکل باعث می شود آلیاژ ورشو بیشتر شبیه نقره باشد و مقادیر بالاتر مس باعث شده آلیاژ ورشو شکل پذیرتر شود و در برابر خوردگی مقاومت بیشتری داشته باشداز سوی دیگر وجود مقادیر بیشتر روی باعث می شود که سختی و مقاومت آلیاژ ورشو در برابر خوردگی بهبود یافته و نقطه ذوب آن کاهش یابد، اما شکل پذیری آلیاژ ورشو را کاهش می دهد.

آلیاژ ورشو نوعی فلز سخت محسوب می شود که با وجود غیرمغناطیسی بودن ولی بسیار سخت می باشد و در برابر سایش مقاوم است.

علاوه بر آن، هدایت گرمایی و الکتریکی مناسبی داشته و در برابر خوردگی محیط بسیار مقاوم می باشد.

کاربرد آلیاژ ورشو

آلیاژ ورشو از ابتدا برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. در این بخش ، ما کاربردهای آلیاژ ورشو را به دو قسمت برنامه های قدیمی و برنامه های جدید تقسیم کرده ایم. کاربردهای اصلی آلیاژ ورشو در دوران باستان به شرح زیر است:

سکه در کشورها و دولتهای مختلف
در طول تاریخ ، معمول بوده است که دولت های مختلف از فلزات و آلیاژهای خاصی برای حک کردن نشان های دولتی خود استفاده کنند. بنابراین ، آلیاژ ورشو برای تولید سکه در برخی از کشورها نیز استفاده می شد.

ساخت وسایل تزئینی
آلیاژ ورشو به دلیل درخشندگی خاص و نقره مانند در تولید و آبکاری جواهرات و لباس شخصی استفاده می شود.

پوشش
این پوشش پایه آلیاژهای ورشو در اوایل دهه 1900 شد و نیکل به عنوان جایگزین مس در پوشش نقره شناخته شد. نیکل سخت تر ، قوی تر و با دوام تر از مس بود ، بنابراین برخی موارد استفاده شامل کلید ، جعبه سیگار ، شوفاژ ماشین و درهای توپی بود.

مزایای آلیاژ ورشو

آلیاژهای ورشو درصد بالاتری از روی نسبت به آلیاژهای مشابه مانند برنج و برنز دارند که باعث درخشندگی و زیبایی بیشتر آنها می شود. آلیاژ ورشو به دلیل ظاهر نقره ای خود می تواند جایگزین ارزان تری برای نقره در صنعت طلا و جواهر باشد و البته از مقاومت خوبی در برابر خوردگی در برابر شرایط محیطی برخوردار است. به همین دلیل هیچ لکه ای از مراحل جوشکاری و تولید روی آن باقی نمی ماند.
آلیاژ ورشو در گروه آلیاژهای درجه بالا قرار دارد و خواص مکانیکی خوبی از خود نشان می دهد. این آلیاژ ، اگرچه هدایت حرارتی و الکتریکی بالایی دارد و در برابر خوردگی بسیار مقاوم است ، اما به دلیل خواص الکترونیکی ایده آل ، اغلب برای فضاهای حساس ، کاربردهای پزشکی و آزمایشگاهی مناسب است.
آلیاژ ورشو نسبت به آلیاژهای مشابه قابلیت چکش و ماشینکاری بهتری دارد و می توان به راحتی با ضربه زدن داغ به اشکال پیچیده تبدیل کرد. به همین دلیل ، برای کار در صنعت و هنر از آلیاژهای دیگر محبوبیت بیشتری دارد.
مقاومت الکتریکی آلیاژ ورشو آن را برای گرمایش کویل ها ایده آل می کند ، در حالی که مقاومت در برابر خوردگی برای اتصالات دریایی و لوله کشی مناسب است.

معایب آلیاژ ورشو

مقاومت کم در برابر خط و خش
همانطور که در بخشهای قبلی ذکر شد ، آلیاژ ورشو دارای خواص ضربه ای خوبی است. این ویژگی در مکانهایی در ساختمان و شهری که از این آلیاژ برای ساخت ابزار ، تزئینات و عناصر معماری استفاده شده است امکان پذیر است. به راحتی تحت تاثیر خراش های عمدی و غیرارادی قرار می گیرد و ظاهر خود را از دست می دهد.

ترک خوردگی سریع در برابر استرس
آلیاژ ورشو مقاومت کششی بالایی ندارد و بنابراین در شرایط تنش کششی ترک می خورد.

حساسیت به اسیدهای کروم و نیتریک
به دلیل دارا بودن مقدار بالای مس ، نسبت به کروم و اسیدهای نیتریک حساس است و از سوی دیگر ، میزان روی موجود در آلیاژ ورشو ، این آلیاژ را نسبت به آلاینده های اسیدی و گوگردی حساس کرده و در صورت وجود آنها نیز رنگ خواهد گرفت.