11 سپتامبر 2021

این محصول دارای مواد مختلفی است که بر اساس کاربرد و خواص آن مصرف می شود. پرکاربردترین آرماتور در صنعت دارای ویژگی های فولاد معمولی است و شامل دسته خاصی می شود و بتن مقاومت فشاری بالایی دارد ، اما مقاومت کششی آن بسیار کم است. (مقاومت فشاری بتن حدود 10 برابر مقاومت کششی آن است) و استفاده از بتن در قطعات تحت فشار مانند ستون و فونداسیون مناسب است ، اما مقاومت کششی پایین آن را برای استفاده به تنهایی در قطعاتی که همزمان تحت تأثیر ولتاژ هستند مناسب می سازد. و فشار با محدودیتی که با کمک اتصالات برداشته می شود. بنابراین ، بدنه کامپوزیتی که از ترکیب فولاد و بتن به دست می آید ، بتن مسلح یا بتن مسلح نامیده می شود. از نظر ظاهر ، یراق آلات به دو صورت با سطحی ساده (صاف) و آجدار تولید می شوند.

طبقه بندی میلگردها

میلگرد A1: گروه اول میلگرد A1 ​​هستند که F240 یا کلاس مقاومت 240 نامیده می شوند که به A1 یا میلگرد ساده معروف هستند و هیچ گونه شکل آج روی آنها وجود ندارد. از نظر سختی ، آنها به تقویت نرم تقسیم می شوند. تنش کنونی این محصول 2300 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع و تنش پارگی 3800 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع است. تغییر شکل پلاستیک آن نیز 25 درصد ذکر شده است. این محصول برای جوشکاری و آهنگری بسیار مناسب است و به میلگرد پلاستیکی معروف است.

میلگرد A2: نیمه سفت با آج معمولی دسته بعدی میلگرد A2 هستند که آجدار هستند و از نظر طبقه بندی در کلاس S340 طبقه بندی می شوند و بخشی از میلگرد نیمه سفت و سخت هستند. محور طولی است و تعدادی مارپیچ نسبت به این محور طولی به صورت مارپیچ مرتب شده اند. این محصولات دوام بیشتری نسبت به میلگرد A1 ​​دارند. از نظر کاربرد در صنعت ساختمان ، می توان آنها را بیشتر در میله های تقویت کننده که عملکرد برشی دارند ، مانند براکت ، قیچی برای برش دیوارها استفاده کرد. ولتاژ فعلی شیر A2 3000 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع و تنش پارگی 5000 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع است. همچنین تغییر شکل پلاستیک این محصول در محدوده 19 تنظیم شده است. جوشکاری این محصول در صورت اجبار امکان پذیر است ، اما توصیه می شود در صورت امکان از جوشکاری خودداری کنید.

میلگرد A3: کلاس بعدی A3 است و آرماتور آجدار با شکل آجدار مارپیچی و سختی در رده نیمه سفت و سخت قرار می گیرد. شکل آج ها در این آرماتور نسبت به محور طولی به شکل فن (ایوان شکل) است و از نظر استحکام مقاومت بیشتری نسبت به آرماتور A1 و A2 دارند. ولتاژ فعلی آرمیچر 4000 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع و ولتاژ شکست 6000 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع است. همچنین تنش نسبی پلاستیک 14٪ است و به عنوان تقویت کننده خشک شناخته می شود. عملیات جوشکاری به این روش به هیچ وجه مجاز نیست. از کاربرد این محصول می توان در میله های تقویت کننده اصلی سازه ، از جمله تقویت طولی تیرها و ستون ها استفاده کرد.

انواع میلگرد چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

  1. شکل ظاهری
  2. خواص مکانیکی
  3. ترکیب شیمیایی
  4. سایز
  5. قیمت

شکل ظاهری 

میلگرد ساده نیز به نوعی از این مقطع اطلاق می‍شود که دارای سطحی صاف و بدون هیچ گونه آج است. در بسیاری از کشورها در سراسر دنیا، استانداردهای مختلفی را برای تولید میلگردها در نظر می‍گیرند. استاندارد رایج در ایران، استاندارد ملی ایران و استاندارد روسی است.

مطابق با استاندارد روسی، این مقطع در 4 دسته کلی A1، A2، A3 و A4 قرار می‍گیرد. هر کدام از این انواع، از نظر شکل ظاهری، ترکیب شیمیایی و درنتیجه خواص مکانیکی، متفاوت هستند. به طوریکه از A1 تا A4، مقدار کربن در ترکیب شیمیایی آن‍ها افزایش یافته و به تبع آن، سختی نیز افزایش می‍یابد. توجه کنید که قیمت میلگرد در استانداردهای مختلف، متفاوت است.

میلگرد A1، از نوع ساده بوده و سه نوع دیگر، در دسته آجدار قرار دارند. میلگردهای صنعتی و ساختمانی در هر دو نوع آجدار و ساده تولید شده و در بازار موجود است. اما باید گفت که در صنعت، معمولا از نوع ساده این مقطع استفاده می‍شود و انواع آجدار، خصوصا دو نوع A2 و A3، اغلب مصارف ساختمانی دارند.

خواص مکانیکی

خواص مکانیکی مورد انتظار از میلگردهای ساختمانی، معمولا به استحکام کششی و سختی آن مربوط می‍شود و میزان انعطاف‍پذیری و قابلیت خم شدن آن، کمتر مورد توجه است. اما در میلگردهای صنعتی، با توجه به طیف وسیعی از آلیاژها که در تولید آن مورد استفاده قرار می‍گیرند، ممکن است قابلیت ارائه خواصی چون استحکام بالا، انعطاف‍پذیری، قابلیت خم شدن مناسب و قابلیت ماشین‍کاری خوب را به طور همزمان داشته باشند. با توجه به نوع کاربرد، هر کدام از این مقاطع با خواص مورد نظر، مورد استفاده قرار می‍گیرند.

به عنوان مثال یکی از پرکاربردترین میلگردهای صنعتی، مقاطعی هستند که از قابلیت خمکاری مناسبی برخوردار باشند. درصد کربن و سایر عناصر آلیاژی موجود در فولاد‍ها، تعیین‍کننده خواصی است که ارائه می‍دهند. اغلب در میلگردهای صنعتی، باید قابلیت خمکاری نیز وجود داشته باشد. بنابراین در درصدهای کربن متفاوت وجود دارند. خمکاری میلگرد از جمله خدماتی است توسط بازرگانی فولاد آیرومارت ارائه می‌شود.

ترکیب شیمیایی

از سوی دیگر میلگردهای صنعتی، به دلیل کاربردهای بسیار گسترده در صنایع مختلف، خواص متفاوت و متنوعی باید داشته باشند. بنابراین، مقدار عناصر آلیاژی و کربن موجود در آن‍ها در محدوده نسبتا وسیعی تغییر می‍کند تا خواص مورد نظر از آن فولاد به دست آید.

برخی از فولادهای مورد استفاده در تولید میلگردهای صنعتی شامل فولادهای عملیات حرارتی، فنر، انواع استیل بگیر، نگیر، نسوز و … می‍شود. هر کدام از این آلیاژها، دارای ویژگی‍های منحصر به فردی هستند که با توجه به نیاز، انتخاب می‍شوند.

سایز

انواع میلگردهای ساده و آجدار با توجه به سایزی که دارند، به صورت شاخه و کلاف در بازار به فروش می‌رسند. سایزهای کمتر از 12 میلیمتر به صورت کلاف و سایزهای بالاتر، به صورت شاخه‌ای بسته بندی می‌گردند.

سایز میلگرد تعیین‌کننده وزن آن و معیاری برای سنجش میزان کیفیت آن نسبت به وزن استاندارد می‌باشد. به این صورت که با در اختیار داشتن سایز این مقطع، می‌توان با استفاده از جدول اشتال میلگرد، به وزن استاندارد آن پی برد. بدیهی است که هر چقدر این وزن به مقدار استاندارد نزدیک‌تر باشد، کیفیت بار بیشتر است.

قیمت

برای خرید هر کالایی، قیمت، پارامتر بسیار مهمی است. در مورد میلگرد نیز این موضوع کاملا صدق می‌کند. از سوی دیگر، قیمت انواع میلگرد در بازار آهن آلات تحت تاثیر عوامل مختلفی تغییر می‌کند. عواملی مانند نوع میلگرد، جنس، سایز، میزان عرضه و تقاضا، نوسانات ارزی و وقایع سیاسی، بیشترین تاثیر را بر قیمت این مقطع دارند. هر کدام از این موارد می‌توانند به طور مستقیم یا غیر مستقیم، موجب ایجاد تغییراتی در قیمت این مقطع شوند. بنابراین، نیاز است تا به صورت روزانه استعلام قیمت صورت گیرد.

کاربرد انواع میلگرد در ساختمان سازی

میلگرد معمولاً در ساختمان با مشخصات A2 ، A3 و A4 استفاده می شوند. در مواردی که به شکل پذیری این محصول نیاز است ، مانند استفاده از تیرها ، ستون ها و دیوارهای برشی ، باید از نوع A2 استفاده شود. با این حال ، A2 و A3 در اصول اولیه استفاده می شوند. معمولاً تقویت های طولی از نوع A3 و تقویت های عرضی از نوع A2 دنبال می شود. استفاده از میله های تقویت کننده A3 در عناصری که باید در برابر زلزله مقاوم باشند و شکل پذیری بالایی داشته باشند مانند تیرها ، ستون ها ، دیوارهای برشی ، تیرها و اسلب ها به دلیل شکنندگی و عدم شکل پذیری ، به شدت ممنوع است. همچنین میله های تقویت کننده A4 در ساختمان استفاده نمی شود و برای کارهای سنگین مناسب است.